Zanim...
Zanim...



Polskie Forum FPV

Forum modelarzy i pilotów FPV
Dzisiaj jest środa 17 paź 2018, 03:08


Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 6 ] 
Autor Wiadomość
Post: niedziela 29 lip 2018, 17:15 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek 02 cze 2017, 21:43
Posty: 11
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Witam potrzebowałem startować skrzydełko z gumy, wiec poczytałem na forum , zamówiłem gumy opisane na forum i rozpocząłem testy.
Opis stanowiska do testu: w ziemię wbity pręt do którego mocowany jest jeden koniec gumy na drugim końcu zamocowane kółko stalowe zaczepiane o wagę hakową z wyświetlaczem
Guma nr 1
http://hobbyking.com/en_us/hobbykingr-t ... -cord.html
Guma nr 2
http://hobbyking.com/en_us/hobbykingr-8 ... -cord.html
Guma nr 3
http://www.castorama.pl/produkty/narzed ... ieska.html

gumy były rozciągane na długość maksymalną kiedy to siła naciągu gwałtownie rośnie
nr 1 i nr 2 rozciągły się do 24m długości guma nr 3 do 29 m
Pomiar był wykonywany dla wszystkich gum z rozciągnięcia do 23metrów i mierzona co metr stopniowo przemieszczając się w kierunku wbitego pręta zmniejszając naciąg. Miało to na celu określenie siły ciągu w czasie startu modelu
Warunki pomiaru : słonecznie, bezwietrznie, upalnie ok. 27 stopni
Tabela pomiarów


Długość gumy........................ siła ciągu w kg dla gum
w chwili pomiaru
w metrach..................Nr1 ................Nr2.............Nr3

23...........................5,0..................9,0.............8,4
22...........................3,5..................6,3.............7,5
21...........................2,5..................4,8.............6,9
20...........................2,0..................4,0.............6,1
19...........................1,7..................3,4.............5,3
18...........................1,4..................2,8.............4,5
17...........................1,3..................2,6.............4,2
16...........................1,1..................2,4.............3,8
15...........................0,9..................1,9.............3,2
14...........................0,7..................1,6.............2,5
13...........................0,5..................1,4.............1,9
12...........................0,4..................1,0.............1,4
11...........................0 !!!.................0!!!............0,8

Uwaga gumy nr 1 i 2 po zakończeniu pomiaru miały ok. 11,5 m długości i powoli przez kilka minut kurczyły się do pierwotnej długości guma nr 3 miała 10,3m i również wykazywała tendencję powolnego skurczu..
Test startowy:
Gumy przedłużono linką stylonową o średnicy 3 mm i długości 5m.
model : skrzydełko styropianowe kryte balsą rozpiętość 2,3m, masa startowa 2,45 kg. Hak umieszczony 30 cm przed środkiem ciężkości praktycznie 5 cm od nosa skrzydełka.( tylko tam miałem miejsce na niego)
Start po naciągnięciu gumy do 23m, model trzymany nad głową dwoma rekami. Puszczenie bez wyrzutu. W locie nie użyto silnika. Na każdej gumie próba powtórzona trzykrotnie

Guma nr 1
Model opadł na ziemię i zatrzymał się przed prętem wbitym w grunt

Guma nr 2
Model wstępnie opadł do ok. 0,5 m nad ziemią następnie nabrał wysokości do ok. 2 m i szybując wylądował

Guma nr 3
model opadł do ok. 1 m nad grunt potem zaczął nabierać wysokości osiągnął pułap ok. 5 m skąd spokojnie szybował

Wnioski:
Naciąg zastępuje silnik więc wskazane aby siła działająca na model trwała jak najdłużej i ze stosunkowo dużą wartością . Więc guma nr1 nawet gdyby użyć dwie sztuki to tylko na starcie daje impuls a potem szybko słabnie, tak samo jak guma nr 2 .
Guma nr3 przez znacznie dłuższy odcinek silnego kurczenia zapewnia znaczy ciąg napędzający model więc pozwala nadać mu większa prędkość przed wyczepieniem. Dodatkową zaletą jest fakt iż z uwagi na oplot nie wystąpi zerwanie gumy przy naciąganiu .

Osobiście wybieram gumę nr 3 ( linę elastyczną z polskich hipermarketów ) zapewnia lepszy efekt startowy. Przy mniejszych i lżejszych modelach warto kupić linę elastyczną o średnicy 8mm. Dodatkowo zmotywowała mnie sytuacja : guma nr 2 zerwała się przy piątym starcie niecałe 2 m od pręta co „odczułem osobiście” :cry:

_________________
Latać każdy może, trochę lepiej, lub trochę gorzej.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: niedziela 29 lip 2018, 17:54 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: środa 25 lut 2015, 19:22
Posty: 777
Lokalizacja: Trzebnica
Ja kupiłem 10 m gumy z Brico Marche, rozciąga się do 20 m, a koszt to 2,50 zł/m. Skrzydło ma 2 m rozpiętości i waży 2.4 kg. Start jest bezproblemowy start pod wiatr to bajka :).

_________________
Pozdrawiam
Piotr


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek 31 lip 2018, 00:44 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek 20 wrz 2012, 22:38
Posty: 216
Lokalizacja: Wrocław
'Klasyczna' guma jest przedłużana kilkudziesięcioma metrami żyłki/linki.
Sam hak też montuje się tylko trochę przed środkiem ciężkości, tak żeby zapewnić prawie pionowy start. Wtedy spokojnie jesteś w stanie wywindować model na 100m wysokości przy pomocy 20m gumy z Casto i 80m linki.

Co innego jak chcesz tego używać do wspomagania startu silnikowego, gdzie potrzebujesz tylko krótkiego, ale szybkiego rozpędzenia modelu, żeby po opuszczeniu katapulty model już leciał.

No i podstawowe pytanie: co chciałeś osiągnąć? :) Wariant pierwszy (szybowcowy) czy drugi (katapulta)?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek 31 lip 2018, 13:11 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: piątek 02 cze 2017, 21:43
Posty: 11
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
W skrzydełku fpv potrzebna jest katapulta i to chciałem osiągnąć. Jednakże nie jako wspomaganie silnika przy starcie lecz niezależny napęd zapewniający osiągnięcie kilku metrów wysokości i włączenie silnika po wyczepieniu. Jako stary szybownik w latach dziewięćdziesiątych stosowałem start z gumy dla szybowców. Właśnie tam duże znaczenie miało jak najdłuższe utrzymanie stabilnej siły ciągu gumy.

_________________
Latać każdy może, trochę lepiej, lub trochę gorzej.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek 31 lip 2018, 16:36 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: czwartek 22 wrz 2011, 12:49
Posty: 485
Lokalizacja: B-stok
Po paru sezonach skracania "katapulty" dla (2,5kg ,2 m. rozp) skrzydełka poprzestałem na 10 metrowym odcinku gumy fi 8mm(9,5kg) i tyleż samo linki żeglarskiej fi 1,2mm.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: wtorek 31 lip 2018, 22:02 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: sobota 10 sty 2015, 13:44
Posty: 119
Lokalizacja: Katowice
Do startu skrzydła X6 używam 8 mm gumy z Castoramy. Może trochę ciężka ale rozciągnięta z 10 do ok. 25m (maksymalnie tylko tyle się da, na więcej nie pozwala oplot) i wyciąga 2,5 kg modelu bez problemu.

Obrazek

Próbowałem niebieską gumę z HK:
Blue 6mm Silicon Rubber Bungee Length: 10m Outside diameter: 8mm Inside diameter: 5 mm
gdzie piszą, że rozciąga się 6-cio krotnie. Przy dwukrotnym rozciągnięciu pęka (kilkukrotnie testowałem na dwóch egzemlarzach zawsze z tym samym rezultatem). Zgłosiłem do HK i dostałem zwrot kasy. Nie polecam.

_________________
Pozdrawiam
Adam


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 6 ] 

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z . Polityką prywatności
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.