Strona 4 z 5

: wtorek 25 paź 2011, 16:40
autor: michalgrabowski
3500 stóp :) A kilka kilometrów na wschód już 6500 ft :) Podobnie jak kilka kilometrów na południe. Aczkolwiek tak wysoko, to sobie nie wyobrażam latać :) Fajnie jednak, że temat jest, jak dotąd nic o tym nie wiedziałem...

: wtorek 25 paź 2011, 16:52
autor: breweryhills
krall pisze:
breweryhills pisze:... Czyli od 7:00 można już latać, byle nie wyżej niż 130 metrów.
Dodam tylko, że czasy podawane są w UTC: czyli w lecie trzeba dodać +2h, w zimie +1h (w PL)
Dokładnie tak - podane przeze mnie godziny w tym przykładzie to już czas lokalny. To co jest w AUP (i ogólnie w wydawnictwach tego rodzaju) to czas UTC a więc taki, jaki pokazywany jest przez GPS.

: środa 30 lis 2011, 20:36
autor: kruku55
Panowie sprawdźcie na tej mapie http://www.fis.pansa.pl/sektory_FIS/POLSKA.jpg
czy można w granicach między Świdnicą a Wałbrzychem wzbić się wyżej?? nie znam się jestem zielony w takie klocki jak by wam na mapie nie wyświetliło to szukajcie koło Wrocka
dziękuję i pozdrawiam.

: niedziela 29 kwie 2012, 16:15
autor: Marcin15
Może mi ktoś powiedzieć na jakiej max. wysokości mogę latać w tym miejscu, bo mapka podana przez kruku55 jest mało dokładna.

: niedziela 29 kwie 2012, 18:57
autor: placekjw
Marcin15 pisze:Może mi ktoś powiedzieć na jakiej max. wysokości mogę latać w tym miejscu, bo mapka podana przez kruku55 jest mało dokładna.
http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?t=6540&start=15

Niestety jesteś w strefie MATZ-wojskowe strefy ruchu lotniczego a one są na stałe zarezerwowane do GND czyli do samej ziemi. Poza wojskiem u ciebie nie wolno nikomu tam wlatywać dotyczy to się tez modelarstwa. Ale lepiej zadzwoń do FIS na nr:+48 22 574 7385 lub +48 61 896 7385 poinformują cię dokładnie i będziesz miął rozwiane wątpliwości.

: wtorek 10 lip 2012, 21:48
autor: jedrus
Koledzy, nie ogarniam tych mapek - czy ktoś będzie tak uprzejmy i mi powie na jakich wysokościach można latać nad Nowymi Babicami i bezpośrednimi okolicami. Wiem, że to jest niedaleko lotnisk/podejść Modlina, Babic i Okęcia ale konkretnie nad tą mieściną nic nie lata...

O tu: http://maps.google.pl/maps?q=babice+now ... e&t=m&z=15

: czwartek 02 sie 2012, 07:49
autor: pma_
Znalazłem taką prezentację może komuś pomoże http://www.authorstream.com/Presentatio ... owerpoint/

potrząc na moją mapę to Gliwice/Zabrze są w strefie oznaczonej FL095 czy to oznacza, że można latać 1000m? i co oznaczają strefy A i B? nie ma ich w klasyfikacji.

Znalzłem w końcu, w A można tylko IFR, a w B IFR i VFR i wygana ciągła łaczność dwukierunkowa i trzeba mieć pozwolenie AIC

: czwartek 02 sie 2012, 09:12
autor: alfsky
W polsce nie ma klasy A i B. Jest tylko C i G.
Generalnie temat modeli i prawdziwego lotnictwa to temat rzeka.
Jak latanie w strefie lotniska niekontrolowanego (np muchowiec, gliwice, bielsko czyli klasa G) to najlepiej uzgodnić z zarządzającym lotniskiem co i jak. U nas w Bielsku modelarze mają swój "kąt" na lotnisku i wiedzą gdzie latać aby samolotom nie przeszkadzać. Ale znam też przypadek zderzenia Cessny z (na szczęście) depronowcem. Skończyło się na strachu pilota i zniszczonym modelu, ale mogło być dużo gorzej.

Natomiast co do pytania poprzednika.

Polecam zapoznać się z mapką
http://ais.pata.pl/vfr/openpvfr.php?id= ... _EPGL_5_en
trzeba założyć konto i się zalogować.

Gliwice znajdują się pod sektorem TMA Kraków zaczyna się ono na wysokości 1700 M AMSL.
Jest to klasa C więc tam latac nie radzę, nawet lecąc normalnym samolotem trzeba złożyć plan lotu i ( zazwyczaj) posiadać transponder ( urządzenie powodujące że widać nas na radarze kontrolera).
Natomiast Zabrze leży już pod niższym sektorem który zaczyna się od 1050 M AMSL ( również klasa C.
Ale.
Poniżej znajduje się ATZ lotniska a Gliwicach (a zaraz obok Muchowca) i tam samoloty/ szybowce i wszystko inne również lata.
Jest to klasa G i to do pilotów należy zachowanie separacji.
W przypadku samolotów, szybowców czy paralotni jest to w miarę łatwe, bo są to w miarę duże obiekty. Dodatkowo mając łączność słyszymy w jakim rejonie kto lata i generalnie co się w powietrzu dzieje.
W przypadku ( relatywnie) niewielkiego modelu zachowanie separacji może być trudne.
Generalnie latanie w okolicy jakichkolwiek lotnisk czy lądowisk to spore ryzyko kolizji. Można próbować zgłaszać loty do FIS ( tak jak zgłasza się pokazy lampionów - o czym mało kto wie), wtedy taki informator poinformuje pilota ze w danej okolicy może latać model i ma mieć oczy dookoła głowy( chociaż i tak zwykle ma).
Nie wiem czy w przypadku planowanych wysokich lotów wyposażenie modelu w oświetlenie ( ideałem byłoby stroboskopowe - tak wiem zakłócenia)nie byłoby dobrym pomysłem. Ale to tylko moja sugestia z punktu widzenia pilota.

Jak ktoś będzie miał jakieś pytania o mapy lotnicze i strefy to walcie śmiało, od 4 lat większymi ptaszyskami latam, chętnie pomogę.
Pozdrawiam Marek.
PS. Czytam od dawna ale to pierwszy post, więc witam wszystkich.

: czwartek 02 sie 2012, 22:55
autor: pma_
OK, to jak wygląda sprawa w przypadku latania gigantami?
Czyli RC ale model ma np 5metrow (widziałem takie szybowce)
Co ze zgłoszeniem i planem lotu?
Czy jest możliwość rezerwacji kawałka strefy w określonych godzinach? np zabrze i promień 3 km do FL095 3500ft (czyli 1000m)?

: piątek 03 sie 2012, 07:14
autor: alfsky
pma_ pisze:OK, to jak wygląda sprawa w przypadku latania gigantami?
Czyli RC ale model ma np 5metrow (widziałem takie szybowce)
Co ze zgłoszeniem i planem lotu?
Czy jest możliwość rezerwacji kawałka strefy w określonych godzinach? np zabrze i promień 3 km do FL095 3500ft (czyli 1000m)?
Zabrze masz w strefie ATZ Gliwic do 1050m. Najprościej dogadać się z aeroklubem, oni rezerwują swoją przestrzeń (wtedy kontrola wie że są loty i pilotów ostrzega). Powyżej jest TMA (Klasa C ) i tam raczej nie polatasz. Chociaż wiem że przy dużych projektach odpowiednio skoordynowanych z kontrolą da się. Polecam pogooglać na temat misji Stratosferycznych BOBAS. Nie wiem czy tego typu projektów nie zgłasza się już w NASA ;)

: piątek 03 sie 2012, 12:38
autor: pma_
alfsky pisze:Zabrze masz w strefie ATZ Gliwic do 1050m. Najprościej dogadać się z aeroklubem, oni rezerwują swoją przestrzeń (wtedy kontrola wie że są loty i pilotów ostrzega). Powyżej jest TMA (Klasa C ) i tam raczej nie polatasz. Chociaż wiem że przy dużych projektach odpowiednio skoordynowanych z kontrolą da się. Polecam pogooglać na temat misji Stratosferycznych BOBAS. Nie wiem czy tego typu projektów nie zgłasza się już w NASA ;)
OK, czyli jak pojade na lotnisko do Gliwic to jest szansa na dogadanie się z kontrolą przestrzeni?
Sprawdzę to w weekend

: sobota 04 sie 2012, 14:58
autor: bracduv
Nie jestem pewien co do moich przekonań ale w miejscowości Kwidzyn nie można latać. Chyba, że pojadę kilka kilometrów na południe, z kolei jest tam jakaś antena i obok napisane 500. Czy ktoś może mi to wytłumaczyć?

: niedziela 12 sie 2012, 20:10
autor: malyboa
Pytanie czy nasze szybowce elektryczne sa widzialne dla radarów? ja mam taki problem ze mieszkam przy granicy z czechami i nie wiem czy wogole moge wleciec nad teren czech

: niedziela 12 sie 2012, 23:04
autor: misiekkk
pma_ pisze:
alfsky pisze:Zabrze masz w strefie ATZ Gliwic do 1050m. Najprościej dogadać się z aeroklubem, oni rezerwują swoją przestrzeń (wtedy kontrola wie że są loty i pilotów ostrzega). Powyżej jest TMA (Klasa C ) i tam raczej nie polatasz. Chociaż wiem że przy dużych projektach odpowiednio skoordynowanych z kontrolą da się. Polecam pogooglać na temat misji Stratosferycznych BOBAS. Nie wiem czy tego typu projektów nie zgłasza się już w NASA ;)
OK, czyli jak pojade na lotnisko do Gliwic to jest szansa na dogadanie się z kontrolą przestrzeni?
Sprawdzę to w weekend
I co - rozmawiałeś z Gliwicami ?

: poniedziałek 13 sie 2012, 07:26
autor: pma_
misiekkk pisze:
pma_ pisze:
alfsky pisze:Zabrze masz w strefie ATZ Gliwic do 1050m. Najprościej dogadać się z aeroklubem, oni rezerwują swoją przestrzeń (wtedy kontrola wie że są loty i pilotów ostrzega). Powyżej jest TMA (Klasa C ) i tam raczej nie polatasz. Chociaż wiem że przy dużych projektach odpowiednio skoordynowanych z kontrolą da się. Polecam pogooglać na temat misji Stratosferycznych BOBAS. Nie wiem czy tego typu projektów nie zgłasza się już w NASA ;)
OK, czyli jak pojade na lotnisko do Gliwic to jest szansa na dogadanie się z kontrolą przestrzeni?
Sprawdzę to w weekend
I co - rozmawiałeś z Gliwicami ?
jeszcze nie, ale się wybiorę