(ZA) wysokie loty

Zbiór porad dla każdego

Moderatorzy: moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
kefir
Posty: 4871
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 08:39
Lokalizacja: skąd

(ZA) wysokie loty

Post autor: kefir »

A więc panowie jak wiecie ostatnio latałem dosyć wysoko i wszystko pięknie do puki nie dostałem długiego listu z ostrzeżeniem jakie mogą być konsekwencje w razie kolizji z prawdziwym samolotem :(
Okazało się że jestem w strefie podejścia samolotów do lądowanie
I tak się przestraszyłem co mógłbym narobić tym moim samolocikiem że zaprzestaje aż tak wysokich lotów i wam też radzę sprawdzić w jakiej jesteśmy strefie
Takie są przepisy i albo się podporządkujemy albo je łamiemy, każdy niech podejmie decyzję sam. Ja osobiście odradzam - niżej też jest fajnie - albo nawet fajniej. A bicie rekordów wysokości: ok - ale w strefie G i po wcześniejszym uzgodnieniu (zgłoszeniu) z FIS
Awatar użytkownika
Wojtass_nt
Posty: 983
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 10:40
Lokalizacja: Nowy Targ

Post autor: Wojtass_nt »

Kefir. A możesz przedstawić tutaj całą treść ww. listu? Tak będzie łatwiej, nam i Tobie.

edit: myślę, że gdyby nie post mojego kolegi- mavericknt to nikt by nie przyczepił się tego co robisz. Po prostu podano kawę na ławę i wystarczyło tylko, że ktoś życzliwy to zobaczył i zmobilizował odpowiednią osobę o wysłanie upomnienia.
Awatar użytkownika
kefir
Posty: 4871
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 08:39
Lokalizacja: skąd

Post autor: kefir »

Nie wiem czy pilot życzył by sobie upublicznianie jego listu ale mogę przekazać co odpisał na moje pytanie gdzie i ewentualnie na jakiej wysokości mogę latać

Generalnie w Polsce mamy 2 kategorie C i G plus strefy wojskowe, ograniczone
i niebezpieczne( w tych ostatnich w ogóle nie wolno latać)

wracając do C i G różnica polega na tym, że przestrzeń G to przestrzeń nie
kontrolowana tutaj odbywa się mały ruch i każdy pilot sam odpowiada za swoją
separację z innymi statkami powietrznymi, czyt. rozgląda się wypatruje ew.
kolizyjnego ruchu. W przestrzeni C natomiast ta separacje zapewnia kontroler
na podstawie tego co widzi na radarze. Nie wiem jakie są przepisy odnośnie
lotów modeli ale raczej na pewno nie ma możliwości latania w przestrzeni
C(nawet małe samoloty nie chętnie widza tam kontrolerzy :-) ) co do
przestrzeni G pojawia się pytanie na ile jesteś w stanie zapewnić sobie
separację z innymi samolotami traktując twój model jako normalny element
ruchu lotniczego.

Jeżeli chodzi o wysokości, nie ma jednej ustalonej, w różnych miejscach
kraju wygląda to inaczej, tam gdzie ty latałeś przestrzeń C zaczyna się od
1050m jak pisałem, ale nie daleko na zachód od tej pozycji jest juz TMA
sektor A od wysokości 550m, a na południe w kierunku Rębiechowa od
powierzchni ziemi.
Generalnie w rejonach lotnisk kontrolowanych przestrzenie rozchodzę się w
kształcie odwróconego tortu którego wierzchołek leży na samym lotnisku a im
dalej od niego tym dolne granice stref TMA znajdują się wyżej.

mam nadzieję ze te informacje będą pomocne, byłbym wdzięczny jeśli
zakomunikował byś ten problem innym modelarzom dla naszego współnego
bezpieczeństwa.
Awatar użytkownika
Wojtass_nt
Posty: 983
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 10:40
Lokalizacja: Nowy Targ

Post autor: Wojtass_nt »

Dziwne.
Awatar użytkownika
krall
Posty: 3151
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 10:00
Lokalizacja: Kartuzy
Kontakt:

Post autor: krall »

Wojtass_nt pisze:Dziwne.
Ale co konkretnie dziwne jest?

Jestem osobiście świeżo po egzaminie z prawa lotniczego i otarłem sie o podobne kwestie.
Otarłem się jedynie - specjalistą ani wykładnią prawa nie jestem.
Z tymi strefami jest jak pisze kolega wyżej.
Problemem jest model a już w ogóle model który lata w "nierozsądnych" odległościach od pilota - czyli nasz fpv. Możemy się spierać czy nasz mały gliderek łapie się pod te przepisy. Podejrzewam, że ustawodawca tak konkretnie nie ujął tego nigdzie.
Ale jeśli doszłoby do jakiegoś zdarzenia myślę, że przeciwko pilotowi modelu wytoczone zostałyby najcięższe działa. To w kwestii formalnej.
Realnie piloci SP (statków powietrznych) mają prawo latać w określonych przestrzeniach i nie mają obowiązku/wiedzy że jest tam model. Nie mają więc nawet możliwości jakiejkolwiek reakcji na model. A model w ekstremalnych przypadkach w zderzeniu ze SP może narobić wiele złego.
Także sorry Koledzy na nas niestety spoczywa odpowiedzialność.
A co zrobić jak się chce latać wysoko?
Sprawdzić na mapach lotniczych (i tam się udać) gdzie jest przestrzeń G (niekontrolowana) i zgłosić oficerowi FIS (flight information service) o zamiarze lotów w danym terenie. Chyba Łukasz kiedyś pisał, że zgłaszał coś takiego kiedyś a ponieważ FIS nie bardzo chciał przyjąć taką informację więc powiedział, że będzie latała paralotnia w towarzystwie modelu. Może oficer FIS przyjmie zgłoszenie tylko o modelu ale jak nie to można sobie tak radzić - dla nich to też kosmos że ktoś może modelem latać na 2km - nie ma tego w przepisach ;-)
A po co to wszystko?
Otóż jak SP wlatuje w przestrzeń G to łączy się z FIS żeby zasięgnąć informacji "co słychać" w regonie przez który będzie leciał. Wówczas usłyszy info o ew. lotach modelu. Może to zlać lub być ostrożniejszym lub wręcz ominąć ten teren. A w razie ew. draki jesteście (trochę) kryci.
pozdrawiam
Krzysztof
http://www.fly.kartuzy.com.pl
Awatar użytkownika
Wojtass_nt
Posty: 983
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 10:40
Lokalizacja: Nowy Targ

Post autor: Wojtass_nt »

krall pisze:Wojtass_nt napisał/a:
Dziwne.

Ale co konkretnie dziwne jest?
Ten list.
Jakiś mało oficjalny :)

Mniejsza o to. Przepisy przepisami- stosować się do nich trzeba.
Awatar użytkownika
krall
Posty: 3151
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 10:00
Lokalizacja: Kartuzy
Kontakt:

Post autor: krall »

Wojtass_nt pisze: Ten list.
Jakiś mało oficjalny :)
Podejrzewam, że jakiś pilot SP obejrzał film Kefira, sprawdził współrzędne, znalazł maila do Kefira i po prostu napisał swoje uwagi. Prywatnie.
pozdrawiam
Krzysztof
http://www.fly.kartuzy.com.pl
Awatar użytkownika
Verid
Posty: 12999
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 11:29
Lokalizacja: Mikoszewo

Post autor: Verid »

http://www.szybowce.com/artykuly/przest ... 052006.pps

Polecam - sporo informacji jeżeli chcemy trzymać się litery prawa.
Awatar użytkownika
diem
Posty: 5825
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 02:25
Lokalizacja: Radzionków

Post autor: diem »

Moze te cale info w nowym wątku i gdzies przykleimy?
pozdrawiam
Michał
Awatar użytkownika
sigreg
Posty: 1008
Rejestracja: piątek 12 mar 2010, 14:54
Lokalizacja: Zabrze

Post autor: sigreg »

Jak najbardziej przykleic.

Uzupelnie info o swoje posty ze "starego" forum.
Temat bezpieczenstwa juz sie pojawil, warto zarejestrowac sie na tej stronie:

http://www.ais.pata.pl/aip/aip.php

Zawiera mapy lotnicze z obszarami zastrzezonymi lub o ograniczeniach w ruchu powietrznym, latwo wiec sprawdzic czy latamy "legal" i ewentualnie zmienic miejscowke. Dla przykladu miejsce w ktorym mieszkam:

Obrazek

Mieszkam miedzy Gliwicami a Rudą Śląską, obszar ten lezy w polu zakreslonym przez linie przerywana z opisami:

"ATZ GLIWICE G-1 050 m AMSL"
"LTMA/UTMA KRAKÓW C 1700m AMSL - FL285"

ATZ to strefa ruchu lotniskowego lotniska aeroklubu Gliwice, oznacza rezerwacje przestrzeni powietrznej dla aeroklubu od poziomu gruntu do 1050 m. Czyli chcac byc legalny musialbym kazdy lot - teoretycznie nawet pilotowany "tradycyjnie" zglaszac do kontroli lotow. Jak widzicie obszar zarezerwowany pokrywa w calosci caly moj region zamieszkania wiec nie jest latwo.
LTMA/UTMA oznacze ze moje loty bezwglednie musialyby sie odbywac poniżej dolnej granicy czyli 1700m npm.

Czyli pelna legalnosc w moim wypadku wymaga: zgloszenia lotu do kotroli lotow, i dla bepieczenstwa trzymanie sie pulapu pomiedzy 1050 a 1700 m.

Nie jestem specem w tym temacie, tak mi zostalo to wytlumaczone, i moze na tym przykladzie inni piloci beda mogli sprawdzic legalnosc swoich lotow.

Grzesiek
Awatar użytkownika
zaan
Posty: 112
Rejestracja: środa 03 lut 2010, 18:27
Lokalizacja: Kraków

Post autor: zaan »

http://www.fis.pansa.pl/index.php?lang= ... tor_krakow mapa , po lewej można kliknąć na sektory klikając na mape powiększy sie sporo >>>>> musze gdzieś emigrować :roll:
Awatar użytkownika
L_I_S
Posty: 902
Rejestracja: niedziela 28 lut 2010, 09:48
Lokalizacja: Zgorzelec, Monachium

Post autor: L_I_S »

:mrgreen: czyli wedlug tej mapy

http://www.fis.pansa.pl/sektory_FIS/PO_A2.jpg

ja jestem poza wszelkimi strefami a nawet ta "rozowa" obejmujaca teren calej Polski.
Najblizej mojej wioski lezy Aeroklub w Goerlitz, dalej dopiero EPJG z JEleniej.
Co innego w Zittau (gdzie notorycznie studiuje) , tutaj jestem na styku 3 krajuff i juz wogole wyzej nie latalbym, bo nawet nie wiem kogo powiadomic :lol:
Pozdrawiam


"If flying were the language of man, soaring would be it's poetry"
Awatar użytkownika
diem
Posty: 5825
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 02:25
Lokalizacja: Radzionków

Post autor: diem »

Przykleilem temat w poradniku :)
pozdrawiam
Michał
smootny

Post autor: smootny »

L_I_S pisze::mrgreen: czyli wedlug tej mapy

http://www.fis.pansa.pl/sektory_FIS/PO_A2.jpg

ja jestem poza wszelkimi strefami a nawet ta "rozowa" obejmujaca teren calej Polski.
Najblizej mojej wioski lezy Aeroklub w Goerlitz, dalej dopiero EPJG z JEleniej.
Co innego w Zittau (gdzie notorycznie studiuje) , tutaj jestem na styku 3 krajuff i juz wogole wyzej nie latalbym, bo nawet nie wiem kogo powiadomic :lol:
Na szczęście ja tez w Chełmnie mam spokój :]
Znaczy to że w lato podejmiemy próby związane z osiagnięciem jakiejś tam wysokości :]
Awatar użytkownika
L_I_S
Posty: 902
Rejestracja: niedziela 28 lut 2010, 09:48
Lokalizacja: Zgorzelec, Monachium

Post autor: L_I_S »

smootny pisze:
L_I_S pisze::mrgreen: czyli wedlug tej mapy

http://www.fis.pansa.pl/sektory_FIS/PO_A2.jpg

ja jestem poza wszelkimi strefami a nawet ta "rozowa" obejmujaca teren calej Polski.
Najblizej mojej wioski lezy Aeroklub w Goerlitz, dalej dopiero EPJG z JEleniej.
Co innego w Zittau (gdzie notorycznie studiuje) , tutaj jestem na styku 3 krajuff i juz wogole wyzej nie latalbym, bo nawet nie wiem kogo powiadomic :lol:
Na szczęście ja tez w Chełmnie mam spokój :]
Znaczy to że w lato podejmiemy próby związane z osiagnięciem jakiejś tam wysokości :]
jak juz spowrotem bede mial mocniejszy nadajnik, to chyba i tak odpuszcze sobie loty powyzej ok. 600m, bo widzialem jak daleko potrafi uciec model z 200 metrow, a szybkie biegi przez pola za uciekajacym modelem nie naleza do moich ulubionych rozrywek ;)
Ja mam kolo siebie fajne duze pola z polna droga obok i bede probowal rekordow odlegosci (narazie ponizej 1.5km mam).
Pozdrawiam


"If flying were the language of man, soaring would be it's poetry"
ODPOWIEDZ