Wyważanie silników za pomocą czujnika ACC
: poniedziałek 01 gru 2014, 20:19
Opis wyważania silników za pomocą czujnika ACC MMA7361L
Potrzebny nam będzie czujnik acc podpięty do gniazda mikrofonu wg foto Pirzola
Ściągamy Visual Analyser http://www.sillanumsoft.org/Download/VA.exe
Uruchamiamy i ustawiamy dolną część okna wg zdjęcia. Pozostałe ustawienia są domyślne.
Suwak potrzebny jest do ustawienia odpowiedniej skali, aby poprawnie odczytać "pik". W lewym górnym rogu załączamy on i widzimy reakcję czujnika na wykresie.
Czujnik mocujemy do ramienia (bez śmigła widocznego na zdjęciu).
Na silniku robimy znaczniki co 120 stopni, pierwszy robię wizualnie nieco inny od pozostałych, jest to nasze 0 stopni.
Do uruchomienia silnika używam motortestu w KFC32, można użyć testera serw. Dla posiadaczy KFC32 jest o tyle wygodniej, że za każdym razem mamy pewność załączenia dokładnie takich samych obrotów.
Test wykonuję bez śmigieł.
Wykonujemy 4 pomiary: bez taśmy, z taśmą na pierwszym znaczniku, na drugim i na trzecim.
1. Uruchamiamy silnik i w VA odczytujemy pierwszą najwyższą wartość za punkten 100Hz
wchodzimy na stronkę http://www.vibronurse.com/NoPhaseBalance.html i w polu Initial Vibration wpisujemy odczytaną wartość.
2. Przyklejamy taśmę w miejscu pierwszego znacznika na silniku (naklejam pasek 10mm wysokością dopasowany do silnika, który wyważam).
Uruchamiamy motortest i w VA odczytujemy ponownie wartość i wpisujemy na stronie w polu czerwonym.
3. Odklejamy taśmę i przyklejamy 120 stopni w prawo w następnym punkcie. Uruchamiamy silnik, wpisujemy wartość z VA w polu niebieskim.
4. Przeklejamy taśmę o kolejne 120, robimy test i wpisujemy wartość w polu zielonym.
W polu Trial Weight powinno się wpisać dokładną wagę taśmy, ale że nie mam tak dokładnej wagi to używam tego pola jako jednostki odniesienia do końcowego przyklejenia odpowiedniego odważnika z taśmy.
Wpisuję wartość 100, umownie 100%.
W polu blades wpisuję wartość 3.
Klikamy ikonę PLOT i mamy informację na jakim kącie trzeba przykleić taśmę.
Kąt jest podany względem pomiaru z pierwszego znacznika, jeśli ustawimy znaczniki względem ekranu to łatwiej będzie ustalić położenie, choć najlepiej użyć kątomierza.
Przykład:
Na załączonym obrazku mamy informację o kącie 138 stopni oraz wartość 134, umownie podaną jako procent naszego testowego odważnika.
Przyklejamy 134% wagi naszej testowej taśmy i sprawdzamy wynik w VA.
W idealnych warunkach podajemy dokładną wagę ciężarka testowego i w wyniku otrzymamy konkretną wartość.
W praktyce stosuję umowną wielkość taśmy i końcowe odczyty robię z trzema podobnymi wielkościami taśm wybierając najlepszy wynik.
Pierwszy silnik wyważony
(test wykonywany był na nieco zmęczonym silniku i w dalszej części wykresu widać szumy z łożysk)
Jeżeli nie otrzymamy poprawnego wyniku po wpisaniu danych na stronie, należy zmienić wagę taśmy testowej.
Poniżej jeszcze screeny z kfc toola z poszczególnych etapów.
pierwszy znacznik 0 stopni (widoczny cień wychodzący poza skalę to pierwszy pomiar bez taśmy)
120 stopni
240 stopni
po wyważeniu
Podziękowania za info dla Pit202 i Marbalona.
Potrzebny nam będzie czujnik acc podpięty do gniazda mikrofonu wg foto Pirzola
Ściągamy Visual Analyser http://www.sillanumsoft.org/Download/VA.exe
Uruchamiamy i ustawiamy dolną część okna wg zdjęcia. Pozostałe ustawienia są domyślne.
Suwak potrzebny jest do ustawienia odpowiedniej skali, aby poprawnie odczytać "pik". W lewym górnym rogu załączamy on i widzimy reakcję czujnika na wykresie.
Czujnik mocujemy do ramienia (bez śmigła widocznego na zdjęciu).
Na silniku robimy znaczniki co 120 stopni, pierwszy robię wizualnie nieco inny od pozostałych, jest to nasze 0 stopni.
Do uruchomienia silnika używam motortestu w KFC32, można użyć testera serw. Dla posiadaczy KFC32 jest o tyle wygodniej, że za każdym razem mamy pewność załączenia dokładnie takich samych obrotów.
Test wykonuję bez śmigieł.
Wykonujemy 4 pomiary: bez taśmy, z taśmą na pierwszym znaczniku, na drugim i na trzecim.
1. Uruchamiamy silnik i w VA odczytujemy pierwszą najwyższą wartość za punkten 100Hz
wchodzimy na stronkę http://www.vibronurse.com/NoPhaseBalance.html i w polu Initial Vibration wpisujemy odczytaną wartość.
2. Przyklejamy taśmę w miejscu pierwszego znacznika na silniku (naklejam pasek 10mm wysokością dopasowany do silnika, który wyważam).
Uruchamiamy motortest i w VA odczytujemy ponownie wartość i wpisujemy na stronie w polu czerwonym.
3. Odklejamy taśmę i przyklejamy 120 stopni w prawo w następnym punkcie. Uruchamiamy silnik, wpisujemy wartość z VA w polu niebieskim.
4. Przeklejamy taśmę o kolejne 120, robimy test i wpisujemy wartość w polu zielonym.
W polu Trial Weight powinno się wpisać dokładną wagę taśmy, ale że nie mam tak dokładnej wagi to używam tego pola jako jednostki odniesienia do końcowego przyklejenia odpowiedniego odważnika z taśmy.
Wpisuję wartość 100, umownie 100%.
W polu blades wpisuję wartość 3.
Klikamy ikonę PLOT i mamy informację na jakim kącie trzeba przykleić taśmę.
Kąt jest podany względem pomiaru z pierwszego znacznika, jeśli ustawimy znaczniki względem ekranu to łatwiej będzie ustalić położenie, choć najlepiej użyć kątomierza.
Przykład:
Na załączonym obrazku mamy informację o kącie 138 stopni oraz wartość 134, umownie podaną jako procent naszego testowego odważnika.
Przyklejamy 134% wagi naszej testowej taśmy i sprawdzamy wynik w VA.
W idealnych warunkach podajemy dokładną wagę ciężarka testowego i w wyniku otrzymamy konkretną wartość.
W praktyce stosuję umowną wielkość taśmy i końcowe odczyty robię z trzema podobnymi wielkościami taśm wybierając najlepszy wynik.
Pierwszy silnik wyważony
(test wykonywany był na nieco zmęczonym silniku i w dalszej części wykresu widać szumy z łożysk)
Jeżeli nie otrzymamy poprawnego wyniku po wpisaniu danych na stronie, należy zmienić wagę taśmy testowej.
Poniżej jeszcze screeny z kfc toola z poszczególnych etapów.
pierwszy znacznik 0 stopni (widoczny cień wychodzący poza skalę to pierwszy pomiar bez taśmy)
120 stopni
240 stopni
po wyważeniu
Podziękowania za info dla Pit202 i Marbalona.