Autopilot by Zbig & Pitlab
Moderatorzy: marbalon, moderatorzy2014, moderatorzy
Re: Autopilot by Zbig & Pitlab
Po ponad 9000 km nalotu mojemu Sky Surferowi przydarzyła się dziwna przygoda. Wracając z dłuższej trasy na chwilę straciłem sygnał. Siedziałem w cieniu samochodu, który zapewne częściowo przysłaniał model. Wstałem i wszystko wróciło do normy. Jednak po kilkunastu sekundach (może nieco więcej) na sekundę pojawiło mi się menu OSD, po czym sygnał RC stracił się i model wszedł w tryb AUTO, wracając spokojnie do bazy. Po kilku minutach pojawił się nad bazą i zaczął krążenie. Nieszczęścia chodzą zwykle parami więc i tym razem się to sprawdziło. nieopatrznie postawiłem nadajnik z monitorem (z nagrywarką) na dachu samochodu, usiadłem spokojnie w cieniu bagażnika i czekałem na lądowanie, które powinno nastąpić dopiero za około godzinę. Od czasu do czasu zerkałem na monitor i w pewnym momencie zauważyłem, że zgasł. Był cały gorący. Nic dziwnego, ostre słońce i upał ok. 30 stopni zapewne zrobił swoje. Wyłączyłem i schowałem sprzęt do cienia w bagażniku. Po kilku minutach monitor z nagrywarką uruchomił się bez problemu. Jednak po sprawdzeniu nagrania w domu okazało się, że wszystko do tego czasu ulotniło się. Oczywiście istnieje prawdopodobieństwo, że po prostu nie uruchomiłem przed startem nagrywania, ale jestem prawie pewien, że to zrobiłem. W sumie nie mam kluczowego momentu nagrania, jak traci się sygnał RC, ale jest dokładnie tak, jak wcześniej opisałem.
Model długo sobie krążył nad bazą a ja sprawdziłem stronę nadawczą. Eleres mrygał zieloną diodą. Wyjąłem moduł nadawczy, odkręciłem anteną, sprawdziłem przewód łączący eleresa z anteną. Nawet miałem zamiar pojechać do domu po nowy zestaw anteny z przewodem, bo czasu było dość, ale w końcu zrezygnowałem. Model nie reagował na zwiększanie mocy nadajnika czy jego ponowne uruchamianie. Zastanawiałem się, jak będzie wyglądać lądowanie gdy zabraknie prądu. Nie pamiętam już nawet ustawień regulatora, ale chyba wszystko związane z zasilaniem jest na off. Okazało się, że gdy napięcie spadło poniżej ustawionego w OSD alarmu, silnik zmniejszył moc i następnie wyłączył się. Chyba zadziałał stosowny algorytm w Ap&Osd. Model bezpiecznie wylądował w odległości ok. 25 m od miejsca startu. Po wylądowaniu wyłączyłem zasilanie (nadal nie było linku RC), ale po chwili z ciekawości je ponownie włączyłem. Okazało się, że link RC działa i model jest gotowy do lotu. Czyż bym znalazł po 9000 km nalotu kolejny bug eleresa czy też AP?
AP&OSD ma wgraną wersję 2.50 a w eleresie (odbiornik) jest wersja 1_25d czy też e.
Film z lądowania awaryjnego po wyczerpaniu się zasilania.
Ponowne włączenie zasilania i wszystko wróciło do normy.
Model długo sobie krążył nad bazą a ja sprawdziłem stronę nadawczą. Eleres mrygał zieloną diodą. Wyjąłem moduł nadawczy, odkręciłem anteną, sprawdziłem przewód łączący eleresa z anteną. Nawet miałem zamiar pojechać do domu po nowy zestaw anteny z przewodem, bo czasu było dość, ale w końcu zrezygnowałem. Model nie reagował na zwiększanie mocy nadajnika czy jego ponowne uruchamianie. Zastanawiałem się, jak będzie wyglądać lądowanie gdy zabraknie prądu. Nie pamiętam już nawet ustawień regulatora, ale chyba wszystko związane z zasilaniem jest na off. Okazało się, że gdy napięcie spadło poniżej ustawionego w OSD alarmu, silnik zmniejszył moc i następnie wyłączył się. Chyba zadziałał stosowny algorytm w Ap&Osd. Model bezpiecznie wylądował w odległości ok. 25 m od miejsca startu. Po wylądowaniu wyłączyłem zasilanie (nadal nie było linku RC), ale po chwili z ciekawości je ponownie włączyłem. Okazało się, że link RC działa i model jest gotowy do lotu. Czyż bym znalazł po 9000 km nalotu kolejny bug eleresa czy też AP?
AP&OSD ma wgraną wersję 2.50 a w eleresie (odbiornik) jest wersja 1_25d czy też e.
Film z lądowania awaryjnego po wyczerpaniu się zasilania.
Ponowne włączenie zasilania i wszystko wróciło do normy.
Ostatnio zmieniony sobota 19 sie 2017, 09:18 przez marekj, łącznie zmieniany 2 razy.
Pozdrawiam
Marek
Marek
Re: Autopilot by Zbig & Pitlab
Kurcze.. Mogłeś po lądowaniu sprawdzić diody na Eleresie i by było jakieś naprowadzenie.
Re: Autopilot by Zbig & Pitlab
Niestety, o tym zapomniałem. Dopiero po włączeniu zasilania o tym pomyślałem.
Pozdrawiam
Marek
Marek
Re: Autopilot by Zbig & Pitlab
A ja mam takie pytanie czy AP&OSD ma rzeczywiście jakiś algorytm odłączający zasilanie po przekroczeniu ustawionego limitu, czy to regulator obrotów odciął obroty po przekroczeniu własnego progu ?
Jarek
SkyCruiser 2.4m, Rmielec 433MHz, 5,8GHz 2W video TX, PitLab OSD+AP+GS+Dedalus, Bevrc PV700.
SkyCruiser 2.4m, Rmielec 433MHz, 5,8GHz 2W video TX, PitLab OSD+AP+GS+Dedalus, Bevrc PV700.
Re: Autopilot by Zbig & Pitlab
Miałem już takie lądowanie po awarii odbiornika. Warto więc wykorzystać możliwości podłączenia rezerwowego toru sterowania w nowym oprogramowaniu .
Zbyszek
Re: Autopilot by Zbig & Pitlab
Teraz jest taka możliwość i zapewne to zrobię, ale chciał bym wiedzieć co mogło być przyczyną takiego zachowania się odbiornika, bo nie ukrywam, że jego najbardziej podejrzewam.
Przejrzałem wszystko w modelu, uruchamiałem wielokrotnie sprzęt na ziemi, machałem wszystkimi serwami na raz itp. Wszystko jest ok. Dziś wieczorem idę latać, bo co innego mogę zrobić.
Przejrzałem wszystko w modelu, uruchamiałem wielokrotnie sprzęt na ziemi, machałem wszystkimi serwami na raz itp. Wszystko jest ok. Dziś wieczorem idę latać, bo co innego mogę zrobić.
Pozdrawiam
Marek
Marek
Re: Autopilot by Zbig & Pitlab
Autopilot twierdzi, że cały czas otrzymywał prawidlowy sygnał rc z odbiornika. Oczywiście ze stanem failsafe.
Autopilot nie kontroluje odcięcia silnika po rozładowania baterii napędowej, robi to tylko regulator. I TU UWAGA spotkałem się z regulatorem który prawidłowo ograniczył silnik po rozładowania pakietu 3s do 9v, ale po dalszym rozładowania do 8.4v uznał ze ma naładowany pakiet 2s i znów uruchomił silnik
Autopilot nie kontroluje odcięcia silnika po rozładowania baterii napędowej, robi to tylko regulator. I TU UWAGA spotkałem się z regulatorem który prawidłowo ograniczył silnik po rozładowania pakietu 3s do 9v, ale po dalszym rozładowania do 8.4v uznał ze ma naładowany pakiet 2s i znów uruchomił silnik
Pitlab & Zbig FPV System - więcej informacji:
http://www.bigaj.com.pl/fpvsystem
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2621107
http://www.bigaj.com.pl/fpvsystem
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2621107
Re: Autopilot by Zbig & Pitlab
Dzięki za odzew Zbyszku. O czym może świadczyć pojawienie się na bardzo krótko memu osd? Od tego momentu AP wszedł w tryb auto i sygnał rc spadł do zera.
Pozdrawiam
Marek
Marek
Re: Autopilot by Zbig & Pitlab
Oznacza to zmianę stanu kanału RC sterującego menu najpierw na minimum (pokazanie menu) , a zaraz potem na maksimum (ukrycie menu).
Pitlab & Zbig FPV System - więcej informacji:
http://www.bigaj.com.pl/fpvsystem
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2621107
http://www.bigaj.com.pl/fpvsystem
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2621107
Re: Autopilot by Zbig & Pitlab
Zbyszku, to jest oczywiste, tyle że ja tego nie zrobiłem. Miałem nadzieję, że podpowiesz, co innego niż moje działania mogły to spowodować. Był by to może jakiś trop naprowadzający na przyczynę unieruchomienia czy też zawieszenia się eleresa. Może ktoś ze specjalistów od eleresa podejmie temat? Kiedyś wyłapałem w locie błąd w oprogramowaniu odbiornika. Może po 9000 km lotu znalazłem kolejny?
Modelem latam nadal i wszystko działa poprawnie. Może znowu to coś się pojawi za kolejnych kilka tysięcy km.
Modelem latam nadal i wszystko działa poprawnie. Może znowu to coś się pojawi za kolejnych kilka tysięcy km.
Pozdrawiam
Marek
Marek
Re: Autopilot by Zbig & Pitlab
Jakiś czas temu miałem crasha swoim grafasem. Winna była przerywa w zasilaniu ap. Tak się zastanawiałem, jak jeszcze byłem w powietrzu, że zmienił mi się się layout na następny, kolejny, ale ja tego nie zrobiłem. Jak się okazało, nie mogłem sterować modelem, a wszystkie wartości na OSD były zamrożone. Także zarylem w ziemię, wywaliłem nowy BEC i latam na wbudowany w ESC. Także wejście do menu lub zmiana layout u mnie była spowodowana zanikiem i pojawieniem, a następnie ponownym zanikiem prądu.
Grafas Maxi 3,52m, Pitlab AP+OSD, TBS Crossfire 868Mhz, Lawmate 1.2Ghz
Re: Autopilot by Zbig & Pitlab
Nie wiem co mogło być przyczyną. Jak długi był lot? (po jakim czasie nastąpiło zawieszenie?)marekj pisze:Zbyszku, to jest oczywiste, tyle że ja tego nie zrobiłem. Miałem nadzieję, że podpowiesz, co innego niż moje działania mogły to spowodować. Był by to może jakiś trop naprowadzający na przyczynę unieruchomienia czy też zawieszenia się eleresa. Może ktoś ze specjalistów od eleresa podejmie temat? Kiedyś wyłapałem w locie błąd w oprogramowaniu odbiornika. Może po 9000 km lotu znalazłem kolejny?
Modelem latam nadal i wszystko działa poprawnie. Może znowu to coś się pojawi za kolejnych kilka tysięcy km.
Pitlab & Zbig FPV System - więcej informacji:
http://www.bigaj.com.pl/fpvsystem
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2621107
http://www.bigaj.com.pl/fpvsystem
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2621107
Re: Autopilot by Zbig & Pitlab
Ja miałem podobną sytuację, tzn samoczynne uruchomienie menu i wyjście z niego w przypadku krótkotrwałego wejścia odbiornika w tryb failsafe. Rzekłbym, uważam że jest to w miarę normalne. Jeśli failsafe w odbiorniku jest zaprogramowany tak, że kanał sterowania menu/layoutami jest w czasie failsafe np. w środku swojej wartości (~1500), a w momencie przejścia w failsafe na nadajniku RC przełącznik był w pozycji min (1000) lub max (2000), to nastąpi odpowiednio wejście w menu lub w zmiana layoutu. Wyjście z failsafe ponownie zmieni stan tego kanału, więc zostanie wykona kolejna akcja (zmiana layoutu/wyjście z menu?).
Podsumowując wg mnie wszystko zależy od tego jak w odbiorniku jest zaprogramowany failsafe na kanale sterowania menu, oraz jaki jest bieżący stan kanału sterowania menu w nadajniku w momencie przejścia odbiornika w tryb failsafe.
PS. Nieraz nawet lepiej jak nagle pojawi się menu bo człowiek szybciej zauważy menu na ekranie niż mały napis Auto i wskaźnik RSSI na 0 :)
Podsumowując wg mnie wszystko zależy od tego jak w odbiorniku jest zaprogramowany failsafe na kanale sterowania menu, oraz jaki jest bieżący stan kanału sterowania menu w nadajniku w momencie przejścia odbiornika w tryb failsafe.
PS. Nieraz nawet lepiej jak nagle pojawi się menu bo człowiek szybciej zauważy menu na ekranie niż mały napis Auto i wskaźnik RSSI na 0 :)
Re: Autopilot by Zbig & Pitlab
Stało się to ok. 17-tej minuty lotu w odległości ok. 7 km od bazy. Model doleciał do bazy i krążył jeszcze blisko godzinę, po czym ładnie wylądował (załączony film z lądowania).Nie wiem co mogło być przyczyną. Jak długi był lot? (po jakim czasie nastąpiło zawieszenie?)
Nie wiem jak zachowuje się AP w przypadku przerwy zasilania, czy przypadkiem nie traci z pamięci pozycji bazy - wtedy by z pewnością model nie wrócił. Poza tym ponowne logowanie systemu trwa chwilę, tu parzyłem w tym czasie w monitor i było tylko krótkie mrugnięcie menu i natychmiast pojawił się tryb AUTO. Instalacje staram się zawsze mieć wykonaną pewnie. Przez 9000 km lotu nie miałem problemu z zasilaniem, po tym zdarzeniu również nie mam i choć nie można tego wykluczyć, to jednak uważam to za mało prawdopodobne.
Latam w różnych warunkach i na różne odległości. Wielokrotnie zdarzało się mi przejść w tryb AUTO z powodu braku sygnału, ale nigdy nie załączyło się ani na moment menu z tego powodu.
Pozdrawiam
Marek
Marek
Re: Autopilot by Zbig & Pitlab
Pozycja bazy oraz wszystkie informacje nawigacyjne są pamiętane w OSD - ale tu restart zasilania objawiłby się pełnym ekranem startowym OSD.
Restart zasilania samego autopilota (5V z UBEC-a) objawiłby się chwilowym zamrożeniem horyzontu i przekreśleniem ikony autopilota (po ok 2 sekundach) i oczywiście chwilowym zamrożeniem wszystkich sterów, po czym system wznowiłby normalnie pracę. W moim testowym zestawie sam restart zasilania AP nie powoduje wyświetlenia menu (RC po CPPM).
Restart zasilania samego autopilota (5V z UBEC-a) objawiłby się chwilowym zamrożeniem horyzontu i przekreśleniem ikony autopilota (po ok 2 sekundach) i oczywiście chwilowym zamrożeniem wszystkich sterów, po czym system wznowiłby normalnie pracę. W moim testowym zestawie sam restart zasilania AP nie powoduje wyświetlenia menu (RC po CPPM).
Pitlab & Zbig FPV System - więcej informacji:
http://www.bigaj.com.pl/fpvsystem
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2621107
http://www.bigaj.com.pl/fpvsystem
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2621107