MultiWii board by kuki na skróty by Kenobi36

Autorskie projekty naszych użytkowników

Moderatorzy: marbalon, moderatorzy2014, moderatorzy

Awatar użytkownika
Kenobi36
Posty: 303
Rejestracja: wtorek 17 maja 2011, 15:32
Lokalizacja: Warszawa

MultiWii board by kuki na skróty by Kenobi36

Post autor: Kenobi36 »

Stworzyłem ten wątek aby osoba nie mająca nic wspólnego z układami mikroprocesorowymi oraz innymi projektami wielowirnikowców nie musiała błądzić szukać i snuć domysłów jak ja. Niestety podstawowych pojęć i metod z modelarstwa RC tłumaczyć nie będę.

Ponieważ jestem totalnym laikiem w wielowirnikowcach proszę o wytykanie błędów i dodatkowe porady co należałoby skorygować.

Całość będzie opisana i modyfikowana w tym pierwszym poście.
Dalej mogą dodatkowe informacje ale to co ważne i tak zostanie dodane do pierwszego postu.

Opis jest na podstawie czerwonej płytki z marca 2011.
Obrazek
Sporo pozostałej i nabytej przeze mnie wiedzy jest TU i TU

Moja płytka Ferrari RED full wypas zawiera:

Główny procesor MEGA 382P Mini Pro 16MHz 5V, mózg naszego wielowirnikowca, nezbędny

ITG-3205 3-osiowe żyro, w zasadzie wystarczy ono do lotów typu Acro i jest potrzebne.

Procesor ATMEGA 168 jako sumator PPM, Sumator PPM zwalnia wejścia w głównym procesorze dzięki temu możemy sterować większą ilością funkcji. Nie jest niezbędny tak jak kolejne elementy.

ADXL345 3-osiowy Akcelerometr, potrzebny do lotów w trybie platformowym z auto poziomowaniem.

BMP085 Czujnik ciśnienia, stabilizuje wysokość, należało by go zabezpieczyć gąbką tak jak to się robi z mikrofonami, oraz cała płytka powinna być w obudowie aby nie było przewiewu.

HMC5883L Kompas, aby model utrzymywał kierunek.

Opis wyprowadzeń z płytki.
Obrazek



Programowanie Procesora
W związku że płytka by Kuki posiada wbudowane USB, nie potrzeby jest interfejs FTDI do komunikacji szeregowej aczkolwiek port nadal na płytce występuje.

Trzeba będzie pobrać przynajmniej ten soft:

1.
Środowisko do programowania procesora: Arduino IDE 022 pod Linux, Windows i MacOS
http://arduino.cc/en/Main/Software

2.
Software MultiWii 1.7
Zawiera kod do MuiltiWii oraz oprogramowanie do konfiguracji i kalibracji MiltiWii pod Linux, MacOS i Windows.
http://code.google.com/p/multiwii/sourc ... 253Dclosed

3.
Sterownik USB do FTDI chip, niezbędny aby po podłączeniu przez USB, kontrolera MultiWii by Kuki, komputer rozpoznał urządzenie USB i zainstalował nam port COM dzięki któremu będziemy się komunikować z kontrolerem.
http://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm


Rozpakowywujemy wszystkie trzy. Podpinamy samą płytkę (zasilana jest z portu USB), komputer rozpoznaje nowe urządzenie i wskazujemy mu scieżkę do sterowników FTDI.
W systemie powinien się pojawić nowy port COM.
Możemy chwilowo odłączyć płytkę lub rozkoszować błyskającymi LEDami.

Uruchamiamy Arduino i otwieramy kod MultiWiiV1_7.pde
Należy teraz skonfigurować kod do posiadanej platformy.
Jak łatwo się domyślić po kodzie trzeba odblokować odpowiednie linijki poprzez usunięcie "//" w poszczególnych sekcjach a do niewłaściwego wyboru dodać "//" na początku.

Zmiany u mnie to:
Rodzaj regulatora a raczej poziom minimalny zakresu gazu w regulatorze.
#define MINTHROTTLE 1120 // for Super Simple ESCs 10A

Typ wielowirnikowca, u mnie Quad:
//#define TRI
#define QUADX

Aktywacja czujników: Mogą występować rożne, lub może być mniej w zależności od zamówionej wersji.
#define ITG3200
#define ADXL345
#define BMP085
#define HMC5883

Aktywacja sumatora PPM, są różne wybory w zależności od posiadanej aparatury: Sumator jest opcjonalny na płytce by Kuki więc jeśli nie zamówiliśmy może nie występować.
#define SERIAL_SUM_PPM ROLL,PITCH,THROTTLE,YAW,AUX1,AUX2,CAMPITCH,CAMROLL //For Robe/Hitec/Futaba
Warto zweryfikować czy kolejność sygnałów jest zgodna z naszą aparaturą.
Trozszkę inne nazewnictwo:
ROLL - AILrons
PITCH - ELEvator
THROTTLE - THRrottle
YAW - RUDder

Zapisujemy zmiany najlepiej w dodatkowym pliku.

Podłączamy znowu płytkę i konfigurujmy Arduino:
Wybieramy:
Menu -> Tools -> Board -> Arduino Pro or Pro Mini (5v, 16MHz) W/ ATmega382
Menu -> Tools -> SerialPort -> (u mnie COM7)
Wciskamy ikonę "Compile / Verify" i czekamy chwilkę aż program zostanie skompilowany.
Wciskamy ikonę Upload i czekamy chwilkę aż wygenerowany kod zostanie załadowany na płytkę.
Gdyby soft nie chciał się uploadować lub trwało strsznie długo można wcisnąć przycisk reset.
Obrazek

Zamykamy program Arduino. Pewnie jeszcze do niego wrócimy aby poprawić niektóre paramenty w kodzie.

Możemy uruchomić MultiWiiConf1_7
Wybieramy właściwy port COM
Wciskamy "Start" oraz "Calibrate" aby czujniki się ustabilizowały (szczególnie ACC przestało szaleć, GYRO się kalibruje automatycznie przy włączeniu i restarcie). Wartość akcelerometru ACC_Z w okolicach 250 to nasze ziemskie przyciąganie, obrócenie płytki może przenieść wartość na inne osie. Trzeba też pamiętać żeby po kalibracji na stole nie próbować w przyszłości latać w trybie Stable (z włączonym ACC) ponieważ czujnik przyśpieszenia liniowego musi być wcześniej skalibrowany gdy płytka jest zamontowana na kopterze a kopter jest idealnie wypoziomowany.
Nasz wirtualny wielowirnikowiec powinien reagować na zmiany położenia płytki (na YAW nie reaguje ale wartośc GYRO_YAW po lewej stronie powinna się zmieniać).
Obrazek

Wciskamy Stop i odłączmy płytkę.
Pierwszy etap mamy za sobą.


Przydałoby się podłączyć odbiornik.
Prawie wszystko miałem ale o kabelkach Odbiornik - Kontroler nie pomyślałęm. Można zakupić standardowe modelarskie trzy żyłowe z twyczkami futaba lub poszukać złącz "GOLDPIN":

Obrazek

8 żył sygnału, 2 masy i 2 plusy
Obrazek


Podłączenie odbiornika.
Włączmy aparaturę, zakładam że odbiornik jest zbindowany.
Podłączamy kabel usb z kompa do naszej płytki razem z odbiornikiem. Prądu powinna wystarczyć na odbiornik. jeśli nie to trzeba podłączyć regulator lub BEC'a
Odpalamy MiltiWiiConf wybieramy port i wciskamy start
Patrzymy na prawy górny segment programu, są tam wartości z naszej apki.
Trymujemy apkę aby wartości środkowe drążków były w okolicy 1500. Następnie ustawiamy EndPointy aby zakres zmian był od 1000 do 2000. W mojej apce wymagało to zwiększenia zakresów ze 100% do około 124% we wszystkich górnych i dolnych punktach wszystkich kanałów. Starałbym się unikać wartości poniżej 1000 i powyżej 2000 (na przykład jeśli przekroczymy wartość gazu mocno ponad 2000 to dzieją się dziwne rzeczy)
Jeśli pozostawimy za mały zakres to w następnych krokach nawet nie aktywujemy silników.
Możemy też symulować aktywację silników (opis aktywacji trochę dalej) i obejrzeć w programie jak się silniki powinny zachowywać (FRONT_L i reszta)

Obrazek

Możemy teraz odłączyć naszą płytkę od USB.



Podłączenie regulatorów.
Ja swoje regle zanim podłączyłem do kontrolera pierw posprawdzałem działają i czy BECe dają prawidłowe napięcie 5V (więcej regulatorów to większe prawdopodobieństwo uszkodzonego), podłączyłem bezpośrednio do odbiornika i zaprogramowałem:
Na początku zresetowałem
Zakres gazu został skalibrowany do aparatury na standardowym zakresie czyli -100% do 100%,
Przyśpieszenie ma być największe (Soft Start Off, Accelaration Hard)
Hamulce wyłączone
Zaleca a się przełączenie regli na NiMH ponieważ jak któryś regiel odetnie lub ograniczy moc silnika to dojdzie do przewrotki i niekontrolowanego upadku. Natomiast po rozładowaniu pakietu szybki spadek napięcia spowoduje opadnięcie modelu, dla lipola nie jest może to dobre ale kopterowi nie powinno się nic stać a lipol na pewno strasznie nie ucierpi.
Jeśli silniki są lutowane do regli to warto ustalić czy są prawidłowo lewo lub prawo skrętne wg konfiguracji na rysunku na początku postu.
(Je niestety strzeliłem byka i po złożeniu całości jeden przypadkiem mi się kręcił w przeciwnym kierunku, na szczęści regle Mystery Blue Series mają możliwość przełączania kierunku)

Nie wiem co inni na ten temat myślą ale po skończeniu programowania regli zakres gazu skalibrowałem inaczej. Mianowicie zauważyłem że zakres gazu na słupkach (FRONT_L i reszta ) zmienia się w zakresie 1000 do 1850, więc ustawiłem END_Pointy w aparaturze aby zakres THROTTLE był 1000 do 1850 i jeszcze raz skalibrowałem zakres gazu regulatorów podłączając je bezpośrednio do odbiornika. Następnie wróciłem z END_Pointami z powrotem aby zakres THROTTLE w MiltiWiiConf wynosił 1000 do 2000.


Przed wpięciem wtyczek od regli do płytki MultiWii należałoby wypiąć żyły plusowe z obudów (środkowa czerwona żyła we wtyczce futaba) pozostawiając tylko jedną wtyczkę z zasilaniem. Zapobiega to zwarciu razem wszystkich BECów wbudowanych w regulatory. Istniej wtedy ryzyko uszkodzenia jakiegoś BEC'a w regulatorach. Problem dotyczy czerwonej płytki by Kuki.
Nowsza szara płytka ma rozdzielone zasilania i wszystkie środkowe żyły należy zostawić na swoim miejscu ponieważ napięcia z różnych regulatorów są wykorzystywane do różnych celów.

Jeśli napięcie w regulatorach jest wyższe niż 5V, np 5,5V lub 6V i nie da się regli skonfigurować do 5V to należy użyć dodatkowego BEC'a lub inaczej obniżyć napięcie (podobno na 5,5V płytka powinna też dobrze działać ale decyzja należy do was).

Wtyczki regli podpinamy do wejść D według rozpisu na rysunku na początku postu. U mnie w QuadX, są to D3, D9, D10 i D11.
Zasilanie regli (i BEC'a) łączymy oczywiście równolegle.
Włączamy apkę, a do koptera podpinamy do baterię i nie ruszając czekamy chwilkę na autokalibrację. Możemy teraz załączyć silniki. Na początku ze zdjętymi śmigłami.
Silniki jak i też inne niektóre funkcje aktywujemy przy pomocy odpowiedniego pchnięcia dźwigni na aparaturze.
Możliwe funkcje dobrze opisane są TU
W skrócie do druku aby zabrać na pole TU

Silniki aktywujemy i dezaktywujemy tak:
Obrazek

Jeśli mamy TriCopter to tak:
Obrazek

Jeśli model będzie za mocno przechylony to silniki mogą się nie chcieć aktywować. Jeśli ustawimy DualRate'y na RUDer też mogą nie chcieć się aktywować.

Ach jak ładnie buczy :-)
Warto jeszcze raz sprawdzić czy silniki kręcą się we właściwym kierunku.



Pierwsze próby i regulacja.
O ustawieniach PID na razie nie będę pisał ponieważ ich nie przeprowadzałem, nie mam doświadczenia i model dobrze zachowuje się na domyślnych ustawieniach. Pewnie jak polatam to coś dorzucę.
Ustawienia domyślne miałem jak poniżej.

Obrazek

Aby sprawdzić i/lub zmodyfikować aktualne ustawienia uruchamiamy MultiWiiConf wybieramy port, wciskamy start, oraz read. Parametry możemy zmodyfikować a następnie wcisnąć Write aby je zapisać na płytce.
Opis ustawiania P,I,D, Rate są opisane tu: http://www.multiwii.com/?page_id=104 lub można poszukać na naszym forum.

Na screenie dodatkowo też widać że pozaznaczałem pod Aux1 i Aux2 funkcje które aktywuję przełącznikami na apce czyli czujnik ACC pod Aux2 i barometr lub barometr z kompasem pod Aux1.

Na początku przetestujemy przy wyłączonym ACC i innych czujnikach. Przypominam że ACC wymaga kalibracji w idealnej płaszczyźnie więc póki tego nie zrobiliście niech was nie kusi.

Zakładamy śmigła (prawidłowo lewe i prawe), załączamy apkę, podłączamy baterię do koptera, dajemy chwilkę bezruchu na kalibrację żyr. Bierzemy koptera w łapę i aktywujemy silniki.

U mnie wyglądało wszystko ładnie i pięknie, mocno trzymając koptera od dołu nad głową (nie należy trzymać głowy w płaszczyźnie wirników), dałem taki ciąg aby model nie ciążył na ręce, mocno próbowałem przechylać ręką ale walczył ze mną dosyć silnie, próbowałem również go rozbujać ale nie wykazał nawet najmniejszej tendencji do oscylacji, na drążki też reagował prawidłowo, następnie rozluźniałem uchwyt aż praktycznie jednym palcem zahaczonym o wystające przewody podtrzymywałem mu wysokość i nie pozwalałem na dryfowanie w kierunki pobliskich ścian. Księżyc w pełni :D
W zasadzie rozsądek i brak zapasowych śmigieł (mam na razie tylko 1 komplet) powstrzymało mnie od puszczenia modelu całkowicie wolno, nie skończona rama też nie pozwoliła abym wziął koptera pod pachę i poleciał na dwór.

Kolejny etap za nami i jeśli poszło wszystko z planem to w zasadzie nasz kopter do spokojnego latania na samych żyrach model jest gotowy.
Tak też się stało i bez żadnych zmian go oblatałem tu:
Quadrokopter by Kenobi36,X - pierwsze podejście - MultiWii

Jeśli model się zachowuje się prawidłowo i chcemy latać w trybie platformowym (stable) należy postawić go na poziomej płaszczyźnie i skalibrować czujnik ACC:
Obrazek
Jeśli model ma tendencje do znoszenia w jakimś kierunku (i znoszenie niej jest spowodowane wiatrem) możemy coś poprawić w mechanice (np. w podwoziu) i ponowić kalibrację.
Jeśli znoszenie jest minimalne a mechanicznie wszystko jest OK, możemy skorygować mu skalibrowany poziom.
przykładowo do przodu i w lewo:
Obrazek
Każdorazowe pchnięcie prawego drążka będzie potwierdzone zamigotaniem niebieskiej diody.



PID Under Construction
Jeśli nasz kopter nie lata prawidłowo to należy skorygować PIDy.
Pierw należy ustawić tryb Acro

Najwięcej kłopotu będą sprawiać kierunki obracania Roll i Pitch
Najważniejszy parametr to P, decyduje jak mocno kopter stara się skorygować wytrącenie z równowagi.
Jeśli parametr jest za niski kopter jest miękki, łatwo go przechylić ręką, może być podatny na wiatr.
Ogólnie czym więcej tym lepiej ale wielkość jest uzależniona od mechaniki koptera czyli od szybkości reakcji zespołu regulator-silnik-śmigło.
Dlatego jeśli parametr P jest za duży, kopter będzie wpadał w oscylacje lub będzie się zachowywał nerwowo.

Parametr I decyduje jak mocno kopter pamięta swoją poprzednią pozycję.
Jeśli I jest równe 0 to kopter nie będzie pamiętał i korygował pozycji. Będzie tylko niwelował przyśpieszenie kątowe ale wibracje i ciągłe korekty będą powodować powolną odchyłkę od zadanej początkowo pozycji.
Zwiększenie parametru I spowoduje że kopter będzie starał się powracać do poprzedniej pozycji.
Przy wartości 0,030, jeśli kopter jest sprawny i nie ma nadmiernych wibracji, powinien praktycznie utrzymywać zadany poziom przez bardzo długo.
Porównując do żyroskopu w helikopterze, I=0 można traktować jako tryb Rate, a I=0,030 jako HeadHold.

D-????

Throttle PID Attenuation
Czasami podczas szybkiego wznoszenia lub opadania kopter zaczyna oscylować. Dzieje śie tak dlatego że układ regulator-silnik-śmigło nie pracuje w optymalnych zakresach i reakcja mechaniczna jest spowolniona.
Aby tego uniknąć, wartośći korekcji powinny być słabsze. Aby nie zmniejszać P należy zwiększyć parametr Throttle PID Attenuation który powoduje osłabienie korekcji w skrajnych pozycjach drążka throttle.
Rate
Parametr Rate decyduje jak szybko kopter się obraca.
Dla początkujących najlepiej jest ustawić 0
Do agresywnego Acro ustawić 1
Jeśli chcemy robić fikołki parametr powinien być blisko lub równy powyżej 0,5

Ustawinia PID oraz Rate występują też dla kierunku obracania Yaw. Kierunek ten jest mniej problematyczny ale warto też dostosować ustawienia do indywidualnych potrzeb.
Co ciekawe, domyślnie dla YAW, I jest ustawione na 0 przez co kopter nie trzyma kierunku i potrafi się pomalutku obracać, dlatego warto wartość I podnieść.

Niech Moc będzie z Wami,
Ben

CDN.



FAQ:
Jeśli ktoś zna odpowiedź na nie odpowiedziane pytania to proszę o pomoc.

Czy regulatory muszą być przerobione na I2C?
Wystarczą zwykłe nie przerabiane regulatory 3f. Sygnał PWM ma częstotliwość około 490Hz więc wyższą niż standardową. Większość nowych regli będzie współpracowała bez problemu lecz niektóre starsze mogą nie zadziałać.

Czy można korzystać z regulatorów przerobionych na I2C?
??????

Czy można korzystać z regulatorów dostosowanych do Fast PWM
TAK.

Czy potrzebny jest programator lub przejściówka do zaprogramowania procesora?
Procesor programuje się przez wbudowane na płytce złącze min USB

Ile kanałowy odbiornika jest potrzebnych do sterowania wielowirnikowcem?
Do sterowania wystarczy nawet odbiornik 4 kanałowy. Jednak piąty i szósty przydaje się na załączanie dodatkowych czujników, na przykład czujnika przyśpieszenia liniowego do trybu platformowego. Dwa kanały można przeznaczyć do sterowania serwami podczepionej kamery. Łącznie możemy wykorzystać z 8 kanałów ale musi być zamontowany sumator PPM
Ostatnio zmieniony niedziela 09 paź 2011, 21:33 przez Kenobi36, łącznie zmieniany 8 razy.
iX5 200mm, ZMX FinX30, iPeaka 35A Blheli_32, DAL T5050C, CL Racing F4, Dinogy Mega 4s1300 75C
EYAS 112mm, iFlight 1106 600kv, ipeak 4x18A, Gemfan 3025, iflight mini revo bee F4 BF 3.2 4s500mAh
https://www.youtube.com/watch?v=bhAyBhxgwR8
Awatar użytkownika
jakuban
Posty: 813
Rejestracja: wtorek 03 maja 2011, 21:48
Lokalizacja: Lublin

Post autor: jakuban »

Trzeba też pamiętać żeby nie próbować w przyszłości latać z włączonym ACC ponieważ czujnik przyśpieszenia liniowego musi być wcześniej skalibrowany gdy jest zamontowany na kopterze a kopter jest idealnie wypoziomowany.
Czyli należy całkiem wyłączyć ACC? Nie do końca rozumiem.
Awatar użytkownika
Radzu
Posty: 317
Rejestracja: środa 01 gru 2010, 00:10
Lokalizacja: Rydułtowy

Post autor: Radzu »

Te zdanie jest źle napisane, chodzi o to żeby po kalibracji "na stole" nie próbować latać w trybie Stable gdyż najpierw należy jeszcze raz skalibrować akcelerometr przy idealnym wypoziomowaniu coptera.
Jakub Jewuła
Posty: 1867
Rejestracja: poniedziałek 12 lip 2010, 11:51
Lokalizacja: Kraków

Re: MultiWii board by kuki na skróty by Kenobi36

Post autor: Jakub Jewuła »

Kenobi36 pisze:...
Zaleca a się przełączenie regli na NiMH ponieważ jak któryś regiel odetnie lub ograniczy moc silnika to dojdzie do przewrotki i niekontrolowanego upadku. Natomiast po rozładowaniu pakietu szybki spadek napięcia spowoduje opadnięcie modelu, dla lipola nie jest może to dobre ale kopterowi nie powinno się nic stać a lipol na pewno strasznie nie ucierpi....
Prosze nie rozpowszechniac bzdur :) Wiem, ze "spece" tak twierdza, ale jakos
tak sie sklada, ze nie potrafia przedstawic zadnego dowodu, poza tym ze
"Kazio tak powiedzial".

Prawda jest taka, ze ZADEN quad nie bedzie sie unosil w powietrzu przy napieciu
odpowiadajacym odcieciu regulatorow (gdy ustawione sa prawidlowo na LiPo).
Bedzie od dawna lezal na ziemi bo duzo wczesniej spadnie ;) Ustawienie na NiCd nie
da wiec NIC pozytywnego, a juz napewno nie przedluzy czasu lotu nawet u sekunde.

Jesli ktos twierdzi inaczej to niech nie klapie dziobem po proznicy tylko przedstawi
pomiary z logera z ktorych bedzie wynikac, ze quad latal przy 7,8V (dla 3S).
Czekam z utesknieniem ;)

Regulatory powinny byc ustawione na LiPo po to, zeby w razie kraksy i nie odlaczenia
silnikow po wyczerpaniu sie LiPo regulatory same sie wylaczyly - powinno to zabezpieczyc
akumutatory przed zniszczeniem.
Gdy beda ustawione na NiCd i odciecie bedzie wylaczone to regle wyssa akumulator
do zera bo takie ustawienie to faktyczne calkowite wylaczenie odciecia.

Jakub
Awatar użytkownika
Rurek
Posty: 16419
Rejestracja: środa 10 mar 2010, 15:21
Lokalizacja: AIP ENR 5.5 - AAA 153 :-)

Re: MultiWii board by kuki na skróty by Kenobi36

Post autor: Rurek »

Jakub Jewuła pisze:
Kenobi36 pisze:...
Zaleca a się przełączenie regli na NiMH ponieważ jak któryś regiel odetnie lub ograniczy moc silnika to dojdzie do przewrotki i niekontrolowanego upadku. Natomiast po rozładowaniu pakietu szybki spadek napięcia spowoduje opadnięcie modelu, dla lipola nie jest może to dobre ale kopterowi nie powinno się nic stać a lipol na pewno strasznie nie ucierpi....
Prosze nie rozpowszechniac bzdur :) Wiem, ze "spece" tak twierdza, ale jakos
tak sie sklada, ze nie potrafia przedstawic zadnego dowodu, poza tym ze
"Kazio tak powiedzial".

Prawda jest taka, ze ZADEN quad nie bedzie sie unosil w powietrzu przy napieciu
odpowiadajacym odcieciu regulatorow (gdy ustawione sa prawidlowo na LiPo).
Bedzie od dawna lezal na ziemi bo duzo wczesniej spadnie ;) Ustawienie na NiCd nie
da wiec NIC pozytywnego, a juz napewno nie przedluzy czasu lotu nawet u sekunde.

Jesli ktos twierdzi inaczej to niech nie klapie dziobem po proznicy tylko przedstawi
pomiary z logera z ktorych bedzie wynikac, ze quad latal przy 7,8V (dla 3S).
Czekam z utesknieniem ;)

Regulatory powinny byc ustawione na LiPo po to, zeby w razie kraksy i nie odlaczenia
silnikow po wyczerpaniu sie LiPo regulatory same sie wylaczyly - powinno to zabezpieczyc
akumutatory przed zniszczeniem.
Gdy beda ustawione na NiCd i odciecie bedzie wylaczone to regle wyssa akumulator
do zera bo takie ustawienie to faktyczne calkowite wylaczenie odciecia.

Jakub
W zasadzie to szkoda komentować...strasznie się zafiksowałeś w błędnym przekonaniu że ustawianie typu akku na NiMH ma służyć dłuższemu lataniu.
I nie raz "spece" przekonywali Cię że nie w tym rzecz tylko w ochronie przed spadnięciem koptera w przypadku nagłego zaniżenia się parametrów akku/regulatora.
Ale Ty jesteś nieprzemakalny w tym temacie.
Konkluzją z poprzedniego odcinka tej dyskusji było ustawienie w/g sumienia i intuicji ;-)
Więc pozostając w duchu tej ostatniej - nie zaczynaj znowu sprawiać wrażenia że Twoja teoria jest tą jedyną i słuszną.
Oczywiście jak zwykle nie zostawisz pola do dyskusji..."bo tak"...
....chociaż też oczywiście nie masz habilitacji w tym temacie, potwierdzonej badaniami.

Dla odświeżenia, taki łopatologiczny przykład:
-mając monitor z alarmem na pokładzie, przy ustawieniu progu na 9,9V dla 3S , słysząc alarm spokojnie lądujesz, mimo lawinowo (kilkanaście sekund) spadającej wydajności pakietu. To jest sytuacja mając ustawione odcięcie NIMH.
- to samo przy ustawieniu odcięcia dla LiPo - NIE MASZ SZANSY WYLĄDOWAĆ bo z chwilą załączenia się alarmu regle się wyłączą.
Ciekawa wydaje się Twoja teoria z ostatniego akapitu - po co masz chronić pakiet przed wyssaniem , po kraksie, podczas gdy jest to już wtedy kilogram złomu a nie koptera?
Zastanawiałeś się dlaczego flagowy produkt od pana Holgera z mikrokoptera w reglach nie ma w ogóle odcięcia? To kolejny zapewne pan Kazio, jak Alex w Multiwii - tak sobie bajdurzy po prostu z nudów.
infekcja FPV postępuje w zastraszającym tempie...
Jakub Jewuła
Posty: 1867
Rejestracja: poniedziałek 12 lip 2010, 11:51
Lokalizacja: Kraków

Re: MultiWii board by kuki na skróty by Kenobi36

Post autor: Jakub Jewuła »

Rurek pisze:...
Zastanawiałeś się dlaczego flagowy produkt od pana Holgera z mikrokoptera w reglach nie ma w ogóle odcięcia?
Bo to sa regulatory I2C, zauwazyles? Tam rzadzi kontroler (jak chce).

A teraz zamiast ujadac pokaz jakis dowodzik, no nie daj sie prosic -
pokaz quada lecacego przy napieciu 8V. Tylko nie pionowo w dol ;)

q
Jakub Jewuła
Posty: 1867
Rejestracja: poniedziałek 12 lip 2010, 11:51
Lokalizacja: Kraków

Re: MultiWii board by kuki na skróty by Kenobi36

Post autor: Jakub Jewuła »

Rurek pisze:...
Dla odświeżenia, taki łopatologiczny przykład:
-mając monitor z alarmem na pokładzie, przy ustawieniu progu na 9,9V dla 3S , słysząc alarm spokojnie lądujesz, mimo lawinowo (kilkanaście sekund) spadającej wydajności pakietu. To jest sytuacja mając ustawione odcięcie NIMH.
- to samo przy ustawieniu odcięcia dla LiPo - NIE MASZ SZANSY WYLĄDOWAĆ bo z chwilą załączenia się alarmu regle się wyłączą.
Pozwolisz, ze jeszcze odniose sie do tych bzdur powyzej ;)

W kazdej instrukcji do regli PWM stoi jak byk napisane, ze przy
ustawieniu odciecia na LiPo i LOW regulator odcina przy 7.8V
No wiem, na wszelkie wypadek nie czytasz dokumentacji ;)

Czyli pomiedzy Twoim przykladem z LiPo monitorem ustawionym
na 9.9V masz 2.1V roznicy.

Co akurat nie ma zadnego znaczenia bo quad przy napieciu na oko 9V
bedzie juz lezal na ziemi :) Ew. odciecie LiPo nastapic tylko wtedy gdy
silniki beda nadal obciazac akumulator i napiecie spadnie do 7.8V...
I slusznie - tak wlasnie powinno sie stac.

Ps. Nie mecz sie chlopie - wez loger, pokaz jak latasz przy 8V -
wejde pod stol i odszczekam wsystko co napisalem :)

q
Awatar użytkownika
Rurek
Posty: 16419
Rejestracja: środa 10 mar 2010, 15:21
Lokalizacja: AIP ENR 5.5 - AAA 153 :-)

Re: MultiWii board by kuki na skróty by Kenobi36

Post autor: Rurek »

Jakub Jewuła pisze:
Bo to sa regulatory I2C, zauwazyles? Tam rzadzi kontroler (jak chce).
nieprawda.
cytując mikrokoptera, w temacie regielka 2.0:
adjustable current limit, gently slows down and doesn't shut off
Jakub Jewuła pisze: A teraz zamiast ujadac pokaz jakis dowodzik, no nie daj sie prosic -
pokaz quada lecacego przy napieciu 8V. Tylko nie pionowo w dol ;)

q
ja będę uparty, ostatni raz:
Rurek pisze:....strasznie się zafiksowałeś w błędnym przekonaniu że ustawianie typu akku na NiMH ma służyć dłuższemu lataniu.
I nie raz "spece" przekonywali Cię że nie w tym rzecz tylko w ochronie przed spadnięciem koptera w przypadku nagłego zaniżenia się parametrów akku/regulatora.
Ale Ty jesteś nieprzemakalny w tym temacie. ....
Sorry na więcej mnie nie stać. To walenie głową w mur.
EOT z mojej strony.
I proszę Cię - zachowaj odrobinę szacunku dla osoby z którą wymieniasz poglądy. A na moje nie odpisuj bo ja zagasiłem. Szkoda czasu i atłasu.
infekcja FPV postępuje w zastraszającym tempie...
Jakub Jewuła
Posty: 1867
Rejestracja: poniedziałek 12 lip 2010, 11:51
Lokalizacja: Kraków

Re: MultiWii board by kuki na skróty by Kenobi36

Post autor: Jakub Jewuła »

Rurek pisze:...
Rurek pisze:...
I nie raz "spece" przekonywali Cię że nie w tym rzecz tylko w ochronie przed spadnięciem koptera w przypadku nagłego zaniżenia się parametrów akku/regulatora.
Ale Ty jesteś nieprzemakalny w tym temacie. ....
Taa nieraz wypisywali te bzdury - bo to sa bzdury wlasnie -
ustawienie regla na NiCd nie da Ci ani ulamka sekundy lotu dluzej.

Twierdzisz, ze jest jest inaczej - wez logger i rozgniec mnie jak wsze :)

Alternatywnie wsadz glowke w piasek ;)

q
Awatar użytkownika
Kenobi36
Posty: 303
Rejestracja: wtorek 17 maja 2011, 15:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Kenobi36 »

Dlaczego wielowirnikowiec ma nie latać przy 9V skoro ma często nadwyżkę mocy ponad dwa razy.
Obawiam że będzie latać nadal co może skończyć się odłączeniem jednego regla (nic w przyrodzie nie jest takie same dlatego może zostać odcięty jeden regiel lub dwa) i skończyć się wywrotką lub złapaniem przechyłu jeśli moc powróci to zaraz potem znowu sytuacja się to powtórzy a mocy nie wystarczy na wyrównanie.

Sytuacje może ratować tryb ograniczania mocy zamiast odłączania całkowitego regla. Zauważyłem że program multiwii działa dosyć drastycznie i osłabienie jednego wirnika spowoduje automatycznym ograniczeniem mocy w pozostałych, niestety przykładowo regle mystery ograniczają dość drastycznie moc o ile quadro nie zaliczy przewrotki to na pewno wyląduje z bardzo duża prędkością opadająca. Trzeba też rozważać że przy resztkach prądu model może nie dać rady się wypoziomować.

Dlatego zastanawiając się nad wyborem odcięcia NiMH / Lipo jestem za NiMH.

Chcę dodać jeszcze uwagę ze względu na moje doświadczenia z pakietami LiPo
Rozładowywując pakiet małym prądem ponizej 3V na celę napiecie drastycznie spada i resztka nie powoli nam na wylądowanie.
Natomiast nasz pakiet jest pod stałym dosyć dużym obciążeniem i szczególnie jak jest to leciwy pakiet to jego rezystancja wewnętrzna jest duża. Wtedy pod obciążeniem napięcie będzie spadać nawet do 2,7V na celę, regle będą odcinać i może dojść do rozbicia modelu. Jeśli weźmiemy ten rozładowany pakiet i zmierzymy bez obciążenia to może być tam nawet 3,5V co by pozwoliło jeszcze na pociągniecie kilkadziesiąt lub może kilkunastu sekund sekund więcej z modelem mocno opadającym ale stabilnym.

Niestety na początku jak byłem niedoświadczony, chroniłem swoje pakiety limitem 3,3V i zdarzyło mi się parę razy lekko uszkodzić twardym lądowaniem swoje helikoptery (brak doświadczenia w autorotacji i nagłe ograniczenie mocy kończyło sie paniką) i jak sobie teraz myślę to w zasadzie pieniądze z napraw można by było przeznaczyć na wymianę za bardzo rozładowanego pakietu.
iX5 200mm, ZMX FinX30, iPeaka 35A Blheli_32, DAL T5050C, CL Racing F4, Dinogy Mega 4s1300 75C
EYAS 112mm, iFlight 1106 600kv, ipeak 4x18A, Gemfan 3025, iflight mini revo bee F4 BF 3.2 4s500mAh
https://www.youtube.com/watch?v=bhAyBhxgwR8
Jakub Jewuła
Posty: 1867
Rejestracja: poniedziałek 12 lip 2010, 11:51
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Jakub Jewuła »

Kenobi36 pisze:Dlaczego wielowirnikowiec ma nie latać przy 9V skoro ma często nadwyżkę mocy ponad dwa razy.
Nic tak nie smakuje jak wiedza zdobowana samodzielnie ;)

Wez logger, wylataj caly akumulator az bedziesz musial siac na ziemi,
trzymaj nadal gaz taz zeby silniki sie krecili az regle poodcinaja zasilanie
gdy napiecie spadnie do 7.8V. Potem przeanalizuj wykres i podziel sie
z nami wnioskami.

Alternatywnie mozesz przyjac "obowiazujaca wersje" i ustawic regle na NiCd.
Tak nawet latwiej, nikt nie bedzie sie Ciebie czepial ;-)

Ps. Nikt nie sugeruje ustawiania odciecia na 3.3V. Przy takim ustawieniu faktycznie
regle beda odcinac moc gdy w akumulatorach bedzie jeszcze na tyle pojemnosci,
zeby quad mogl latac. To jest bledne ustawienie.

q
Awatar użytkownika
JR65
Posty: 1690
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 12:23
Lokalizacja: Piekary Śląskie

Post autor: JR65 »

Kenobi36 pisze:Dlaczego wielowirnikowiec ma nie latać przy 9V......
Chłopie głupoty gadasz, ja latam do samego końca przy 9 V model już nie lata tylko leży na zoli z kręcącymi się śmigłami bez możliwości wzniosu

zawis mojego mikroqada(520g z FPV) to samo dotyczy drugiego Quada o normalnych rozmiarach to ok 6-7 A z 9v przy 3s nie ma szans
poprostu pakietu już niema jest pusty nie ma co odcinać już jest odcięty od prądu :mrgreen:

prawdę mówiąc jak pakiet 3S ma 10v to trzeba szybko szukać miejsca do lądowania i nie szaleć drągiem gazu bo inaczej trzeba będzie śmigiełka wymienić :mrgreen:
Pozdrawiam, Andrzej http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?t=1441
Penguin 1720 Pixim 690,Diversity 900-2,5 GHz byJR65,Antena śledząca,Autopilot by Zbig, gogle Z800 ES Mordeczka2 Thomas 433MHz, BATMAN Y6 by JR65, SKŁADANY QUAD PANTHER NAZA V2, usługi CNC
cholo
Posty: 3371
Rejestracja: środa 03 lut 2010, 21:38
Lokalizacja: Kraków

Post autor: cholo »

Oprawca to taki Don Kichot widze jest :mrgreen:
nie ma co walczyc, niech kazdy lata jak chce a najlepiej wedlug instrukcji bo potem bedzie na Ciebie, ze spadl a jak by mial NIMH to by jeszcze dal rade wyladowac.

ja juz nawet dawalem filmik jak mi cala elektronika siadala (video/kamera na stepupie 12V), remzibi bezposrednio do akku (ale ma stabilizator 5V) a kopter jeszcze latal na LIPO->LOW.
http://exposureroom.com/members/cholo/e ... dda9431c1/
Awatar użytkownika
JR65
Posty: 1690
Rejestracja: poniedziałek 01 lut 2010, 12:23
Lokalizacja: Piekary Śląskie

Post autor: JR65 »

Film mówi wszystko a bylo powyżej 9V :mrgreen:
Pozdrawiam, Andrzej http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?t=1441
Penguin 1720 Pixim 690,Diversity 900-2,5 GHz byJR65,Antena śledząca,Autopilot by Zbig, gogle Z800 ES Mordeczka2 Thomas 433MHz, BATMAN Y6 by JR65, SKŁADANY QUAD PANTHER NAZA V2, usługi CNC
Jakub Jewuła
Posty: 1867
Rejestracja: poniedziałek 12 lip 2010, 11:51
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Jakub Jewuła »

Nie znacie sie obydwaj i tyle!

q
ODPOWIEDZ