Zostałem przysłany tu z elektrody, mam nadzieję, że wybrałem dobry dział. Jeśli nie to przepraszam i proszę o przeniesienie do odpowiedniego.
Słowem wstępu
Jestem w trakcie projektowania dwukierunkowej aparatury dla samolotów RC, konkretnie do lotów FPV, podstawowe założenia:
- Transmisja danych z samej aparatury do samolotu
- Ręczne sterowanie - wychylenia serw, etc.
- Autopilot - punkty przelotowe, plan lotu, etc.
- Transmisja danych telemetrycznych z samolotu na ziemię
- Transmisja video z samolotu na ziemię - zajmie całe dostępne pasmom odjąć telemetrię i sterowanie.
- Transmisja wszystkich danych jednym kanałem.
Wymagania:
- Automatyczna negocjacja kanału przed lotem - jeden samolot na kanał. (realizowane preferencyjnie przez moje oprogramowanie)
- połączenie punkt-punkt
- minimalna maksymalna prędkość transmisji 115,2 kbps
- zasięg minimum 3 km przy widoczności antena-antena
- dostępność gotowych transceiverów na dane pasmo
Aby uniknąć niepotrzebnej dyskusji jaka wywiązała się na elektrodzie, od razu przedstawiam trochę danych dotyczących całego projektu, jak i legalności lotów.
ProblemWstępnie projekt testowany będzie na modelach naziemnych (samochodach).
Docelowym odbiorcą testowych układów będzie 8 samolotów, motoszybowców, rozpiętość planujemy na 5-6m, pułap przelotowy na poziomie 1000 - 1500 ft. Zdolne do lotu silnikowego przez przynajmniej 2h, potem bez silnika (jeśli termika pozwoli :P) 6h.
Samoloty będę zdolne do autonomicznych startów, lądowań i lotu. Nawigacja będzie opierała się o system GPS, istniejące radiolatarnie. System automatycznego lądowania i startu jest zupełnie nowy, jeszcze nie dopracowany. Będzie opatentowany, w związku z czym trzymany w ścisłej tajemnicy.
Wszystkie loty będą posiadały odpowiednie zezwolenia i będą odbywać się zgodnie z obowiązującym prawem. Jednak to za minimum 2 lata - tyle prawdopodobnie zajmie opracowanie prototypowego oprogramowania całości.
Ten projekt ciągnie się już od nieco ponad roku, w międzyczasie powstał interfejs do symulatora lotów, gdzie będzie testowany autopilot. Rozplanowany został model działania systemu, komunikacji samolot-samolot, komunikacji samolot-ziemia, jak i wstępne plany i rozważania na temat modelu testowego.
A zaczęło się 2 lata temu, zadałem pytanie Boeingowi dotyczące kilku detali dotyczących działania autopilota i rozwiązań technicznych, jednak jako 14-latek zostałem wyśmiany. Od tego czasu pozbierałem zespół i budujemy własnego autopilota, który mamy nadzieję, będzie zdolny do wielogodzinnych, samodzielnych lotów, startów i lądowań. A jako, że określam siebie modelarzem RC(konkretnie samoloty FPV), to system musi mieć powiązania z tą dziedziną.
Odrobinę o docelowym systemie (jeśli kogoś to interesuje):
System, w wersji podstawowej (dla modelarzy :) ) będzie się składał z:
- odbiornika w samolocie, z zintegrowaną telemetrią, jedno-kanałową transmisją wideo, 12 kanałów serw (16-bit), max 32 kanały bistabilne(on/off) - przy użyciu rozszerzeń i oczywiście z wbudowanym autopilotem, zdolnym do sprowadzenia maszyny do 'domu'[limitacje prawne dotyczące lotów bezzałogowych nie zezwalają na loty bezzałogowe poza linią wzroku pilotującego].
- stacji naziemnej, z wbudowanym ekranem i nadajnikiem, z podłączaną aparaturą LUB
- kartą USB do laptopa, z zintegrowanym nadajnikiem zdolnym do kontroli jednego samolotu na raz i obsługi jednej aparatury (przyłączana bezprzewodowo), z oprogramowaniem do laptopa, który będzie prezentował obraz video wraz z odpowiednimi instrumentami pilota(dane telemetryczne).
- ewentualnie 'czarna skrzynka' do samolotu z rejestracją video+parametrów lotu (karta SD).
Wersja rozbudowana będzie obejmować sterowanie do 8 samolotów na raz, które komunikują się ze sobą nawzajem i z ziemią(jeśli dostępne). Zdolne do autonomicznych, wielogodzinnych lotów, rozmawiania z kontrolą lotów(w zakresie podstawowym)[wymagane przez polskie prawo] - obecnie system działa tylko przy niskich zakłóceniach i prostych instrukcjach kontrolera (mamy nadzieję, że do czasu testów projektu wejdzie w życie elektroniczny system komunikacji kontroler-samolot, obecnie w testach i nie będzie potrzebny ten moduł), nawigacja GPS i radiolatarnie, lądowania na autorskim systemie(dla małych jednostek, ścieżka podejścia < 1000m) jak i ILS(dla dużych jednostek) .
Pragnę nadmienić iż temat nie ma być dyskusją na temat projektu, więcej informacji nie udzielę(przynajmniej na obecnym etapie - przed patentami). Temat dotyczy doboru częstotliwości pracy systemu i ewentualnie układu transceivera.
Biorąc pod uwagę powyższe założenia, polskie prawo, zaśmiecenie eteru w danym paśmie i względy cenowe poszukuję optymalnego rozwiązania jeśli chodzi o transmisję danych.
Głównie chodzi o dobór pasma na którym taki układ może pracować - nie potrafię przedrzeć się przez gąszcz rozporządzeń, załączników, etc., które regulują częstotliwości i ich zastosowania, dopuszczalne protokoły.
Nie jestem specjalistą od w.cz. i nie wiem, jakie pasma są mocno zaśmiecone i jakie są dopuszczone do tego zastosowania.
Jeśli dane rozwiązanie obsługuje szczeliny czasowe i na jednym kanale zmieści się kilka samolotów przy zachowania minimalnego bitrate'u, to jest to jak najbardziej akceptowalne.
Reasumując, poszukuję pasma częstotliwości, na którym mogę uruchomić założony system oraz ewentualnie proponowanych układów.
Moje rozważania
Z początku rozważałem zastosowanie IEEE 802.11, jednak z doświadczenia wiem, że jak już się rozłączy to mija minuta, czasem więcej zanim nawiąże połączenie ponownie.
Poza tym, obawiam się pasma 2,4 GHz ze względu na duże zakłócenia nad miastami.
Obecnie rozważam pasmo częstotliwości 868 MHz i układy RFM95W (z dopałką 5x - do 500mW), jednak nie jestem pewien regulacji prawnych dotyczących tego pasma, gdzieś czytałem, że maksymalna dopuszczalna moc nadajnika to 500 mW, jednak nie udaje mi się znaleźć pokrycia prawnego.
Możliwe, że po prostu nie wiem jak/gdzie szukać.
Jak wygląda sprawa 1,2 GHz i 5 GHz w Polsce, jak i zakłóceń na tych pasmach? Nie szukałem jeszcze nic na ten temat, w trakcie pisania tego naszło mnie, że to też popularne pasma.
Z góry dziękuję za pomoc i poświęcony czas,
Pozdrawiam,
Bartek[/b]